13 Mei 1969.


1 MALAYSIA AKAN TANGGUNG AKIBATNYA.... Aku terkadang keliru dengan orang-orang politik. Mereka berpolitik untuk orang ( RAKYAT ) atau untuk diri sendiri? Ada yang mengatakan mereka parti bertuankan rakyat. "Ketuanan Rakyat" ??? Tetapi aku tengok dan dengar mereka bertuankan nafsu kebanyakkannya. Aku akui aku bukan ahli mana-mana parti politik di Malaysia, tapi sebagai rakyat aku berhak luahkan pendapat aku kan...? Tapi aku cukup sensitif dengan pelbagai kerenah orang politik sekarang.

Dan sekarang ini ada di antara mereka, orang politik ni cuba untuk buatkan rakyat bergaduh sesama sendiri. Jika rakyat bergaduh mereka akan dapat untungnya... Ya lah.. untuk hadapi pilihanraya akan datang... Cuba kita rakyat fikir... Orang politik semuanya kaya-kaya. Kalau Malaysia dah terlalu huru-hara hingga tak dapat di kawal, mereka-mereka ini dengan mudah menghindarkan diri ke luar negara.. Punyalah bodoh kita rakyat ni... Aku ada baca dalam akhbar orang Umno kata ada orang yang menjadi dalang dalam kes bakar gereja dengan kepala babi. Orang ni nak meraih keuntungan politik. Aku ada baca dalam blog-blog, orang-orang dalam Pakatan Rakyat pun kata macam tu juga. Habis siapa yang betul? Cakap mana satu kita nak pakai?
Aku harap sudah-sudahlah orang politik. Taubatlah... Dunia ni hanya sementara. Jangan sampai Malaysia ni huru-hara.
Pendapat aku... orang-orang politik di Malaysia lebih banyak mempergunakan rakyat untuk kepentingan diri mereka sendiri berbanding menghabiskan kekayaan mereka untuk rakyat. Orang-orang Cina tak ada masalah dengan orang Melayu, orang India pun takdak masalah... Semua hidup aman damai selama ini... Tapi orang-orang politik ni tak suka. Mereka suka rakyat bergaduh. Mereka suka rakyat bermasam muka. Seboleh-bolehnya mereka takmau rakyat hidup aman damai. Mereka mahu bermain dengan perasaan perkauman dan bermacam-macam lagi. Orang cina OK mereka kata tak OK. Siapa mereka? Adakah kata-kata mereka mencermin pandangan rakyat? Pernahkah mereka pi tanya tiap-tiap rakyat tentang pendapat mereka? Tapi bila mereka berucap mereka kata rakyat mahu itu, rakyat mahu ini... Bila masa mereka pi tanya rakyat???
Orang melayu OK mereka kata tak OK. Mulalah kata orang Melayu nak itu nak ini. Tapi orang Melayu tak ditanya pun. Aku sendiri tak pernah di minta pendapat oleh mana-mana ahli politik. Tapi ahli-ahli politik ni berkata, "Rakyat mahukan.... bla...bla" Bila masa depa semua tu mai tanya kita??? Bila masa???
Aku tengok keadaan sekarang ni mula panas dimainkan oleh orang-orang politik. Mereka mahu peristiwa 13 Mei 1969 berulang. Aku tak tahu orang mana? Nama apa? Tapi ni semua kerja meraka... Politik di Malaysia memang Gila!!!

0 comments :: 13 Mei 1969.

Post a Comment