Diburu dan Memburu.

Telahlah kita ketahui kerja seorang pemburu adalah memburu. Manakala binatang pun tahu kerjanya untuk diburu. Mereka ini saling berhubung-kait didalam proses memburu dan diburu. Maka hasilnya dari proses diatas berakhir didalam perut manusia ataupun dipakai oleh oleh manusia.
Tapi bagaimana pula kalau pemburu itu memburu spesis yang sejenis dengannya? Yakni, manusia juga? Hasilnya tentu berbagai-bagai. Mati. Dimalukan. Diaibkan dan bermacam-macam lagi.
Mengapa wartawan hiburan suka sangat memburu berita-berita aib artis? Jika artis berkenaan cuba menyembunyikannya seperti berkata "no-comment", "ini hal peribadi" maka pada hari-hari lain mereka ini (wartawan hiburan) akan terus memburu dan bertanya. Tak boleh juga mereka akan bertanya pendapat artis lain pula, Minta pandangan kononnya. Mereka akan memanipulasikan segala kata-kata artis tersebut. Hingga artis yang diburu itu pun melatah. Itu yang mereka mahu.
Dan sayangnya, kebanyakkannya wartawan hiburan di Malaysia adalah Melayu Islam. Tidakkah mereka tahu membuka aib orang itu satu dosa? Atau mereka ini sudah terikut-ikut budaya barat? Mereka pernah mengatakan artis Malaysia terikut-ikut budaya barat. Nampaknya mereka pun sama 2x5.
Sudah-sudahlah. Jadilah manusia beradab daripada terkejar kesana-sini hanya untuk membuka aib orang lain. Cuba banyangkan kalau aib kita pula disebarkan kepada umum? Bayangkan? Jangan jadi hipokrit wahai wartawan hiburan di Malaysia. BERTAUBATLAH.

0 comments :: Diburu dan Memburu.

Post a Comment