Kalimah Allah.



Isu penggunaan kalimah Allah. Aku tidak menyebelahi mana-mana pihak politik dalam isu ini. Ini adalah pandangan aku. Kepada pihak berkuasa agama Islam dan orang Islam aku mintak maaf terlebih dahulu sekiranya pandangan aku ni mengguris perasaan. Begitu juga kepada pihak Kristian.
Bagiku Allah adalah Tuhan semua makhluk di alam ini. Tuhan bagi yang kafir , munafiq dan mukmin. Orang kafir iaitu orang bukan Islam tuhan mereka ialah Allah tetapi mereka tidak mahu beriman kepadaNya. Mereka berkata bahawa Allah itu bukan Tuhan mereka tetapi yang sebenar-benarnya Tuhan mereka tak lain dan tak bukan ialah Allah. Allah tetap Tuhan mereka cuma mereka takmau beriman.
Di dalam kes penggunaan kalimah Allah. Aku tidak merasa ada masalahnya.... Biarlah pihak gereja hendak menggunakkanya. Tetapi kita kenalah pastikan yang pihak gereja tak menyalah gunakannya untuk menyebarkan dakwah kristian mereka ke atas orang Islam. Dan orang-orang Islam yang bijak-bijak yang bertaraf ulama dan ulamak kononnya haruslah menyampai dakwah Islamiah dengan betul. Harus membuatkan orang muda mendekati agama Islam. Jangan nama saja Islam tetapi pengetahuan agama sikit bebenor.
Orang Islam di Malaysia harus kembali kepada pegangan Islam yang sebenar yang di bawa oleh Rasulullah SAW. Jangan kita buat Islam ni macam pakaian kita... Pakai jubah = Islam = Ulamak.... Ada janggut = Islam... Serban = Islam... Nabi dan orang-orang Arab Islam dulu pakai serban supaya boleh guna serban tu sebagai pelindung daripada debu pasir masuk ke mata. Guna serban tu sebagai sejadah.. Orang kita serban adalah darjat. Kalau berserban menunjukkan lebih Islamnya orang itu dari yang lain... Betui tak? Aku tak pernah jumpa orang kita yang berserban hampar serbannya untuk di jadikan sejadah.. TAK PERNAH.
Nabi kita Nabi Muhammad SAW takdak pun pangkal nama dia Haji. Ustaz aku tak pernah sebut pun Nabi Haji Muhammad.... Tapi orang kita bila pi Haji balik mai Malaysia tak sabaq-sabaq dah nak pakai gelaran Haji. Gila apa ni? Islam apa ni? Abu Bakar As-Siddiq pun tak buh gelaran Haji. Islam ajaran jenis apa kita di Malaysia ni?
Kita ni sebenarnya hanya taksub kepada luaran Islam sahaja. Kita tak pernah mengkaji isi Al-Quran. Al-Hadis dan sebagainya... Kita ni semua Islam ikut-ikutan. Iman taklik ja... Haram tak tau apa. Yalah.. beranak ja Islam. Kalau soal sikit pasai Islam, Tok Guru dah jegil mata. "Hang nak jadi apa? Hang Mengucap!!! Hang nak murtad ni!!!"
Aku tak puas lagi bicara bab agama ni... nanti boleh sambung lagi...

0 comments :: Kalimah Allah.

Post a Comment